Tudásalapú Társadalom
Weisz Erik 1874-ben született Budapesten. Miután családjával kivándorolt Amerikába, az ambiciózus fiú szédületes karriert futott be Harry Houdini néven, mint bűvész és szabadulóművész. A világhírű illuzionista 52 évesen halt meg, és halála ugyanolyan volt, mint az élete: különös és egyedi.
Amikor Houdini azzal dicsekedett, hogy hasfala bármekkora ütést kibír, egy elsőéves egyetemista, Jocelyn Whitehead minden előzetes figyelmeztetés nélkül négy hatalmas ütést mért az illuzionista gyomrára. Vakbele valósággal „szétrobbant”, és a szövődményként fellépő hashártyagyulladás Houdini 11 nappal későbbi halálához vezetett.
Houdini esete jól példázza a felkészülés fontosságát. Ha a környezetünk eseményei váratlanul érnek minket, akkor ennek katasztrofális következményei lehetnek életünkre.
Ha a világ lassan változik, akkor bőségesen van idő az alkalmazkodásra. Amikor azonban annyira felgyorsul a változás tempója, mint napjainkban, akkor folyamatosan „képben kell lennünk”, és azonnal reagálnunk kell.
De miben is áll ennek a felgyorsulásnak a lényege? Az emberiség írott történelmének 6000 évéből az első 5700 év alatt a változások rendkívül lassan zajlottak le; ha valaki beleszületett egy élethelyzetbe, halálakor nagy valószínűséggel ugyanolyan körülmények között élt, legfeljebb az emberek cserélődtek ki körülötte.
Az elmúlt 300 évben ez radikálisan megváltozott. A változások tempója elképesztően felgyorsult. Míg korábban hosszú idő állt rendelkezésre az alkalmazkodáshoz, ma csak egy dolog állandó: a változás.
Az én generációm az ipari társadalom korában született, a szolgáltatási szektor robbanásszerű fejlődésének idején nőtt fel, felnőttként átélte az információs kor kezdetét – Commodore 64, ZX Spectrum, IBM XT, AT -, és még jóval a nyugdíj előtt át kell programoznia magát a Tudásalapú Társadalom kihívásaira.
DIGITÁLIS VILÁGREND ÉS TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOM
Az elmúlt 250 év, és különösen a 20. század, bővelkedett a tudományos felfedezésekben. A most formálódó digitális világ azonban nemcsak újdonság, hanem egyúttal korszakváltás is. Aki nem képes alkalmazkodni – személy, szervezet, vagy ország -, az eltűnik a „süllyesztőben”.
A 21. század uralkodó „terméke” az INFORMÁCIÓ lesz. Az elmúlt hatezer évben mindig más volt a domináns árucikk: hosszú ideig a megtermelt élelmiszer, aztán a legyártott fogyasztási javak, és végül a szolgáltatások. A következő korszak a tudásról fog szólni: információkról és ismeretekről. Ez a Tudásalapú Társadalom.
Néhány példa INFORMÁCIÓ értékesítésére:
- Infótermékek változatos multimédiás tartalommal, amelyek egy bizonyos problémára kínálnak megoldást (hogyan vegyünk laptopot, hogyan növeljük önbizalmunkat, hogyan csökkentsük az adónkat, stb.).
- Online oktatóanyagok szoftverek használatáról.
- MLM hálózatok felépítése, ahol nem a termékeladás (főleg nem az előállítás) a fő üzlet, hanem a rendszer működésével és működtetésével kapcsolatos információk.
- Olyan webáruházak, amelyek kizárólag képernyőn megjeleníthető elektronikus tartalmakat értékesítenek, és rendeléstől a fizetésen át a kiküldésig az egész folyamat emberi kéz érintése nélkül zajlik.
LIFETIME LEARNING
Ha fel akarunk készülni a Tudásalapú Társadalom kihívásaira, szemléletünket és gondolkodásmódunkat gyökeresen meg kell változtatnunk. A tudást kell leginkább megbecsülnünk, és biztosítanunk e tudás szabad áramlását.
Az emberiség tudása 3-4 évente duplázódik. Rendkívüli energiákat kell bevetnünk már ahhoz is, hogy a saját szakmánkban kövessük a változásokat. Létszükséglet, hogy az egész életen át tartó tanulás koncepcióját elsajátítsuk.
Nemcsak szakmai területen kell azonban magunkat utolérnünk. A céltáblát menet közben ugyanis elvitték. Azok a – szakmán kívüli – alapismeretek, amelyeket otthon, illetve iskolai éveink alatt megtanultunk, 20. századi környezetre lettek kialakítva. Bármennyire fájdalmas és időigényes, vissza kell menni és újra kell tanulni az alapokat.
Elvileg az iskolákat azért hozták létre, hogy mindezt biztosítsák, és hogy felkészítsenek az életre. Ezt a funkciójukat azonban jelenleg nem képesek betölteni. Az elmúlt 30-40 évben annyira felgyorsultak a változások, hogy az oktatás képtelen volt alkalmazkodni ehhez, és mára végzetesen elavulttá vált; a Tudásalapú Társadalom feladataira való felkészülésre jelenlegi formájában nem alkalmas.
A mai iskolák nem a megfelelő tananyagot tanítják. Én 30-40 éve jártam iskolába. Amit nekem tanítottak akkor, ugyanazt tanítják ma a lányaimnak: matematikát, fizikát, biológiát, kémiát, magyart, történelmet, földrajzot és éneket.
A fenti tantárgyaknak azonban az égvilágon semmi közük nincsen a 21. századi sikerhez és érvényesüléshez. Mit tartalmazna egy valóban korszerű tananyag? Egyrészt a mostani tantárgyakat, csak 20-25%-ra lecsökkentett terjedelemben (kivétel a magyar és az angol), másrészt az alábbiakat:
kommunikáció,
emberi kapcsolatok,
érzelmi intelligencia,
időgazdálkodás,
célkitűzés módszertan,
önmagunk és gondolataink értékesítése,
pozitív gondolkodás és attitűd,
egészséges életmód,
pénzkezelés és
párkapcsolat.
A cél az, hogy amikor a diák kilép az iskola kapuján, legyen felkészítve az életre. A gyökvonás, a periódusos rendszer és Julius Caesar ebben nem fog segíteni.
A Tudásalapú Társadalom a tanárok részéről is paradigmaváltást igényel: a feladat nem csupán az ismeretanyag megtanítása, hanem
- magas önbecsülésű,
- a mindennapi élet kérdéseiben eligazodó,
- önállóan gondolkodni és tanulni képes
felnőttek új generációinak kinevelése.
Nem tudjuk milyen tudásra lesz szükség a jövőben, ezért nem is lehet ezt előre megtanítani.
A tanulás képességét kell a jövő nemzedékeinek átadni. Ha megtanítjuk a gyerekeket a tanulás szeretetére és a tanulás módszertanára, akkor MINDENT képesek lesznek megtanulni, amire életükben valaha szükségük lehet.
Megjelent az MLM Magazin 2012/6. számában.
Csatlakozom az előttem szólóhoz: ma nem annyira a lexikális ismeretek magoltatásáról kellen, hogy szóljon a suli, hanem olyan módszerek elsajátításáról és begyakorlásáról, amelyek alkalmassá tesznek az önálló tanulásra, munkára. Azaz tanulni kell megtanítani a gyerekeket:
– arra, hogy a rájuk zúduló információtengert hogyan szűrjék meg (ez is része kéne, hogy legyen az olvasástanításnak!!!) – ehhez legalább háromféle olvasástechnikát kellene megismertetni a gyerekkel, hogy legyen miből kiválasztania, amiben a leghatékonyabb tud lenni
– arra, hogy maguk konstruálják meg a tudást, azaz az eddigi ismereteikhez hogyan tudják integrálni az újat, vagyis képes legyen a gyerek a fejében megkonstruálni a tudás szerkezetét, amelynek mentén megjegyzi, előhívja, alkalmazza azt (konstruktív pedagógia)
– arra, hogy megtanuljon együttműködni, vagyis az individuum fontos, de nem biztos, hogy minden körülmények között azt kell túlhangsúlyozni (kooperatív és projektalapú pedagógiák)
Szóval van még mit tenni.
Himer Csilla
pénzpedagógus
pénzügyi coach
Hát igen. A negyedik osztályban most éppen Rákóczi beszédeiből kell megtanulniuk részeleteket “kívülről”. Egy 10 éves gyereknek még a szavak is érthetetlenek benne, nem hogy az összefüggések, az egész értelme.
A másik nagy “kedvencem” a környezetismeret, ami szintén egy jó kis magolós tárgy.
Itt van Szent-Györgyi Albert véleménye a magyar oktatási rendszerről 1930-ból. Azóta szerintem semmit sem javult a rendszer:
https://tanuljtanulni.hu/tanuljtanulni-blog/szent-gyorgyi-albert-velemenye-a-magyar-oktatasi-rendszerrol
Ez a Szent-Györgyi beszéd gyilkosan jó. Semmi nem változott 🙁 Köszönöm, hogy átküldted!
Igen…hát először is szeretném megköszönni a személyiségfejlesztő tréning anyagait,nagyon nagyon hasznosak számomra és kifejezetten élvezem őket.A fenti írással teljesen egyetértek.Annyit fűznék még hozzá,hogy ez a felgyorsult tempó és ami ezzel jár(na)(fenti),úgy érzem nem mindenki számára járható,elérhető út.Gondolok itt a 40 éven felüliekre.A gyerekeinknek pedig még várni kell a megfelelő felkészítésre(ki tudja meddig).Addig is egyre többen lépnek vissza szükségből az 50-100 évvel ezelőtti életmódhoz(önfenntartó gazdálkodás stb.)és művelik élvezettel,elégedettséggel,maguk mögött hagyva ezt a felgyorsult világot.Tanulással,tudással jár ez is.Mert meg kell tanulni mindent amit őseink “tudtak”.Természetesen azért valamennyire”képben lenni”,alkalmazkodni a jelenhez,jövőhöz. Siker és érvényesülés lehetséges.Két véglet…középen pedig nincs semmi….Ennek oka(egyik) pedig a iskola rendszer elévültsége.Fölösleges(szinte) a tananyag,sürgősen változtatni kéne!
Pető Stela
méhészet
A természetes életmódot én is preferálom (lásd kulturális kreatívok témaköre), de egy egész társadalom nem tud visszatérni ezekhez, bár az egyén számára ez mindig ott van opcióként.
A kor a felpörgött életmódot követeli meg, és amikor valaki ilyenbe születik bele, akkor neki ez a természetes.
A lényeg azonban az, hogy a mostani iskolarendszer se erre, se arra nem jó.
Azt hiszem én is, hogy tényleg megérett az idő a radikális változtatásra!