Miért okoz akkora gondot a magyaroknak a pénz?
Amikor ma végignéztem az Origo főcímeit, azt hittem, a szemem káprázik. Az oktatási államtitkár arról beszélt egy sajtótájékoztatón, hogy az általános- és középiskolás diákoknak meg kell tanítani a pénzügyi ismeretek gyakorlati alkalmazását. Állítólag a 2013-as nemzeti alaptantervben már szerepelni fognak ezek a változások.
Aki ismeri az írásaimat, az tudja, hogy a jelenlegi iskolarendszer – 22 évet töltöttem benne – nekem olyan, mint Scipiónak Karthágó. Valami egészen újat kellene létrehozni, a régi helyét pedig sóval beszórni, hogy még a pitypang se tudjon kihajtani a helyén.
A jelenlegi iskolák sajnos nem képesek hatékonyan felkészíteni a „kinti” életben történő eredményes helytállásra. Ez a pénz területén sincs másként. Ha jók akarunk lenni pénzügyeink menedzselésében, akkor magunknak kell kitanulnunk a fortélyait.
A pénz marxista (félre)filozófiája
A magyarok többsége számára a pénz NEM jó barát. Vajon mi lehet ennek az oka? Az, hogy a mai felnőtt generációk pénzzel kapcsolatos meghatározó élményei az 1948 és 1989 közötti – szocializmusnak nevezett – kommunizmus időszakára esnek.
Ebben az időszakban az uralkodó ideológia – a marxizmus – szükséges rossznak tekintette a pénz intézményét. A rendszer ideálja a pénz nélküli társadalom volt, amelyben mindenki szükséglete szerint részesedik majd a megtermelt javakból – mohóság és kapzsiság nyomtalanul eltűnik természetesen addigra -, és a pénz feleslegessé válik.
A pénz témakörével kapcsolatos problémáink nagy részét az okozza, hogy alapélményeink ebből a korból származnak, megszerzett ismereteinket viszont egy olyan társadalomban kell alkalmaznunk, ami 100%-osan kapitalista alapelvek szerint működik.
A megtűrt pénz 6 generációja
Magyarországon az ismert történelmi fordulópontok – 1945, 1956 és 1989 – húzzák meg a nemzedékek közötti választóvonalakat, és egyúttal a pénz kérdésével kapcsolatos hozzáállást is.
Ennek megfelelően a magyar felnőtt társadalom hat nagy generációra osztható fel:
1. Az 1927 előtt születettek.
Mint a feleségem 1924-es születésű nagymamája, aki az 1945 előtti kapitalista világban lett nagykorú, ezért pénzzel kapcsolatos gondolkodása még nem torzult. Ennek a nemzedéknek a tagjai azonban ma már kevesen vannak, és akik még élnek, idős koruk miatt visszavonultan élnek, és nem játszanak aktív társadalmi szerepet.
2. Az 1927-1945 között születettek.
Ezt a nemzedéket elgázolta a történelem. Életük során olyan politikai viharokat értek meg és éltek túl, amelyekből a nyugodtabb korokban élőknek egész életükben legfeljebb ha egy jut osztályrészül.
Mivel a Rákosi- és a Kádár-rendszerben szocializálódtak, a torzult marxista pénzfilozófia 100%-osan megfertőzte őket. A hathúszas benzin, a háromhatvanas kenyér, a május elsejei sör-virsli, a filléres lakbér és a balatoni sült hekk iránti nosztalgia ma is aktívan él ebben a korosztályban.
Ezekben az évtizedekben a munka egyenlő volt a munkahellyel, amiért nem kellett küzdeni, és amit nem lehetett elveszíteni. Ha kiléptél a kapun, szabad voltál, és persze bent sem kellett megszakadnod.
Ez a korosztály korán elveszítette az üzleti lehetőségek felismerésének képességét, egyszerűen azért, mert nem volt rá szüksége. A „sikerformula” ez volt: tanulj, szerezz szakmát vagy diplomát, dolgozz keményen, és majd vár az út végén a jól megérdemelt nyugdíj!
3. Az 1945-1956 között születettek.
Ez a beatnemzedék. Gondolkodásában jóval progresszívabb, mint az előző csoport, köszönhetően a dinamikusan pezsgő 60-as éveknek, amit fiatal felnőttként éltek meg.
A nyitottabb gondolkodásmód azonban elsősorban politikai és kulturális vonatkozásokban mutatkozott meg. Pénzügyeiben ez a nemzedék is teljes mértékben alkalmazkodott a kor körülményeihez; már nem akart szárnyalni, csak valahogyan megélni.
„Fertőzöttség” marxista pénzfilozófiával: 75%.
4. Az 1956-1975 között születettek.
Ők a kádári virágkor gyermekei. A hetvenes és nyolcvanas években nőttek fel, amikor a rendszer elérte a benne rejlő lehetőségek korlátait. Zizi, almatábor, Hofi, rádiókabaré, Bors Máté, Kőbányai világos, Szokol-rádió, Omega, Edda, Traubi, Zsiguli.
Pénzügyi ismeretekre ennek a generációnak egyáltalán nem volt szüksége. Mindenkinek fix fizetése volt, a boltokban csak a legszükségesebb áruk, egy bank: OTP, hatféle autó évekig tartó várakozás után, rögzített árak; kinek kell pénzügyi intelligencia?
„Fertőzöttség” marxista pénzfilozófiával: 50%.
5. Az 1975-1989 között születettek.
Ez a korosztály már a rendszerváltozás után járt középiskolába, ami alapvetően megváltoztatta gondolkodását. Környezete és a harmadik csoportba tartozó szülei miatt azonban nem tudta teljesen végigvinni a mentális átalakulás folyamatát.
„Fertőzöttség” marxista pénzfilozófiával: 25%.
6. Az 1989 után születettek.
Az első – pénz szempontjából – „tiszta” generáció. Teljesen kapitalista körülmények között nőttek fel, és tökéletesen tisztában vannak a rendszer működésével.
A régi csapdák helyébe azonban újak jöttek: a fogyasztói társadalom nyomása és az eladósodás, amelyekkel megküzdeni sokszor nehezebb, mint a régi, megkövesedett ideológiai dogmákkal.
******************************************************************************************************************
A pénzügyi ismeretek oktatása tehát ugyancsak időszerű lenne. A jövő évi tanterv azonban legtöbbünkön már nem segít, hiszen – egy hajszállal bár -, de elmúltunk 18 évesek. Aki régebb óta fiatal – mint én -, annak marad az önképzés.
Előbb vagy utóbb el kell sajátítanunk a hatékony vagyonteremtés és pénzkezelés technikáit. A végső cél az anyagi függetlenség elérése, amikor
• semmit nem teszünk kizárólag CSAK a pénz megszerzéséért, és
• semmiről nem kell lemondanunk CSAK AZÉRT, mert nincsen elegendő pénz a zsebünkben.
Az általános iskola nekünk már nem alternatíva; ezt a tananyagot bizony magunknak kell elsajátítanunk.
Nagy érdeklődéssel olvastam a cikket, mert ami az iskolai pénzügyi oktatást illeti, mélyen egyet értek. Igaz, más indokok mentén is szükségesnek tartom, hogy a jelenlegi pénzügyi nevelési koncepciót sóval hintse be a többre vágyó utókor:
– tökéletesen alkalmatlan ellátni azt a feladatot, amit szántak neki: négy különböző műveltségterületen elszórva, nem egymásra épülő tananyaggal és abszolút nem életszerű ismeretekkel elég nehéz pénzügyileg intelligens nemzedéket nevelni.
– a jelenleg is alkalmazott, apalvetően a frontális oktatási módszerekre alapozó didaktikával nem lehet hatékonyan pénzügyileg nevelni. Ez többé-kevésbé csak a pénzügyi ismeretek, azaz a lexikális tudás átadására alkalmas. Egy pénzügyileg intelligens ember kinevelésében azonban az elmélet mellett legalább akkora, ha nem nagyobb szerepet kell, hogy kapjon a gyakorlat. Vagyis csinálni kell, mese nincs.
– ezzel összefüggésben kérdéses az is, hogy a diákok mennyire fogják hitelesnek tekinteni azt, amit az a pedagógus mond nekik a pénzügyi intelligenciáról, aki már évek óta a közalkalmazotti fizetése emeléséért emel szót.
És egy kicsit kötekednék még a marxista pénzfilozófiával fertőzöttség szintjét illetően: én úgy tapasztalom, hogy hiába váltak felnőtté a rendszerváltás után az 1975 után születettek, ez nem sokat dobott a pénzügyi gondolkodásukon. Lehet, hogy a kapitalizmusban nőttek fel, de a reflexeket még a szüleiktől szerezték (driverek formájában). Arról nem is beszélve, hogy minden egyes választási kampányban pártállástól függetlenül ugyanezekre a reflexekre játszanak rá a politikusok.
Bár sok tapasztalatot szereztek ezek a generációk a kapitalizmusról, de még több rejtett tudást, vagy inkább elvárást a szocializmusról – én tehát még a 1989 után születetteknél is jóval nagyobbra becsülném ezt a bizonyos fertőzöttséget, mint 0. (Tessék megnézni az ingyenes felsőoktatás körül most folyó vitákat.)
Himer Csilla
pénzpedagógus, pénzügyi coach
Hát igen, ezek a százalékok talán túl optimisták, néha én is így érzem.
Mindenesetre sok a teendő, az szent.
Üdv,
Tibor