A hatékony vásárlás titka
A fogyasztói társadalomban – meglepő fordulatként – csak a fogyasztás számít. A kapitalizmusról sok rosszat el lehet mondani, de a rendszer vitathatatlan előnye, hogy „minden van”, vagyis a kínálat messze meghaladja a keresletet.
Az árnyoldal az, hogy jóval nagyobb önkontrollra van szükségünk – többek között pénzügyeinkben is -, mint egy diktatúrában, ahol pontosan megmondják, mit lehet, és mit nem.
A szabad demokráciákban megvalósuló kapitalizmus magasabb tudatossági szintű embertípust igényel. Olyan embert, aki józanul tud élni a korlátlan választás szabadságával. Kommunizmusban nem kell dönteni: a párt gondolkodik helyetted is. Akinek ez szimpatikus, még ma is nosztalgiát érez a Kádár-rendszer iránt :-). Én nem, az biztos.
Ha nem tudsz ellenállni a fogyasztási nyomásnak, annak előbb-utóbb anyagi összeomlás lesz a vége. Szeretnék ezért most bemutatni egy olyan segédeszközt, amivel minden körülmények között racionális vásárlási döntéseket tudsz hozni.
Tehát a szituáció: nagyobb értékű fogyasztási cikket akarsz vásárolni. A titok ott van, hogy terméktől függetlenül igaz – női táskától a kozmetikumon át a számítógépig és a személyautóig -, hogy a szükséges paraméterekkel minden termékből ötféle ársáv áll a rendelkezésedre (a konkrét árak csak illusztrációként szolgálnak, esetenként ezektől lehet eltérés):
A. Gagyi – 30-40%-os áron a jó minőségű alaptermékhez képest
Tudja a legalapvetőbb jellemzőket, de a minősége csapnivaló, vagy „gyárilag”, vagy az „agyonhasználtság” miatt. Példák:
Női táska: műbőr a kínai piacról (2500 Ft).
Kozmetikum: krémnek kinéző tárgy hatóanyag és márkanév nélkül (1200 Ft).
TV: 10 éves, működőképes Thomson a Vateráról (20 ezer Ft).
Személyautó: 10 éves, lestrapált Suzuki Swift 1.3 (500 ezer Ft).
B. Jó minőségű alaptermék – 100%-os ár (ez a referenciánk)
Tökéletesen tudja az alapfunkciókat, de nincsen semmilyen különleges tulajdonsága. Példák:
Női táska: divatos, bőrnek látszó műbőr (8000 Ft).
Kozmetikum: könnyen felszívódó, hidratáló Nivea (3500 Ft).
TV: új, 82 cm-es Orion LED-televízió (65 ezer Ft).
Személyautó: 3 éves Opel Astra G (1,6 millió Ft).
C. Felsőkategóriás alaptermék – 150%-os ár
Megbízható, tartós, szép, különleges, vagy tele van extrákkal; az ár/érték arány kiemelkedően jó.
Női táska: elegáns, márkátlan bőr (12 ezer Ft).
Kozmetikum: Avon vagy L’Oreal (5500 Ft).
TV: 106 cm-es Samsung LED sok extrával (110 ezer Ft).
Személyautó: 4 éves Toyota Avensis extrákkal (2,5 millió Ft).
D. Presztízstermék – 200-300%-os ár
A márkát kell megfizetni, ami természetesen együtt jár a kimagasló minőséggel is, de az ár/érték arány – a jóval magasabb ár miatt – már nem olyan jó, mit az előző kategóriánál. Példák:
Női táska: bőr Guess (30 ezer Ft-tól).
Kozmetikum: Estée Lauder vagy Lancôme (12 ezer Ft-tól).
TV: 120 cm-es LG Cinema 3D (240 ezer Ft).
Személyautó: 3 éves, full extrás Volvo XC90 (5 millió Ft)
E. Luxustermék – 1000%-os ár és felette
Paris Hilton és Donald Trump kategóriája. Ezeket a termékeket a szupergazdagok – vagy a kicsit gazdag sznobok – vásárolják annak érdekében, hogy megkülönböztessék magukat az ún. „átlagembertől”. Példák:
Női táska: Louis Vuitton, Gucci vagy Prada (80 ezer Ft-tól).
Kozmetikum: Perricone, LéVive, Le Prairie (60 ezer Ft-tól).
TV: 139 cm-es Sony Bravia (600 ezer Ft-tól).
Személyautó: új Mercedes E 500 (15 millió Ft-tól)
A TITOK abban rejlik, hogy felejtsd el a presztízst, és felsőkategóriás alaptermékeket vásárolj egész életedben, mert ezeknek kimagaslóan jó az ár/érték aránya, és a legtöbb dolgot tudják, amit a presztízstermékek. Ha már annyi a pénzed, hogy nem tudsz vele mit kezdeni, akkor nyugodtan ugorj kategóriát felfelé. Addig is próbáld ki ezt az alapelvet, varázslatosan működik!