A pénz bibliája

A pénz bibliája

Napoleon Hill:

Gondolkozz és gazdagodj

1992-ben megkértem egy salzburgi ismerősömet, hogy hozzon néhány könyvet, amit hasznosnak ítél a személyes fejlődésemhez. Nálunk kevés ilyen, ún személyiségfejlesztő könyv volt – pénz, attitűd, célok, vagy élettervezés területén – a boltokban, külföldről pedig elég körülményesen lehetett rendelni.

Három könyvet hozott, mindhármat kincsként őrzöm a mai napig. Az egyiknek ez volt a címe: Think and grow rich. A könyv nemcsak a pénz megszerzéséhez való viszonyomat változtatta meg, hanem egész életszemléletemet átformálta. Az elmúlt 20 évben nyolcszor olvastam el, és minden újraolvasáskor találtam benne újdonságokat.

A SelfHelp Bagoly Blog, amelyben a következő két év alatt 100 kedvenc személyiségfejlesztő könyvemet mutatom be heti rendszerességgel, a fentiek miatt nem is kezdődhetne mással, mint Napoleon Hill örök érvényű klasszikusával, a pénz modern bibliájával.

Napoleon Hill A pénz bibliájaHill fiatal újságíróként a self-help első klasszikusának tartott Orison Swett Marden által alapított Success Magazine számára írt cikkeket, amikor 1908-ban egy három napos interjút készített az acélmágnás Andrew Carnegie-vel, a Pénz Nagymesterével, korának egyik leggazdagabb emberével. (Akinek egyébként Dale Carnegie csak névrokona.)

A köpcös skót – mindössze 152 cm magas volt – felajánlotta Hillnek, hogy beajánlja Amerika leggazdagabb és legbefolyásosabb embereihez, egy feltétellel: életének következő 20 évét a pénz és a gazdagodás háttérfolyamatainak és okainak tanulmányozására kell fordítania.

Napoleon Hill meghatódva, hogy a híres ember pont őt választotta, elfogadta az ajánlatot. Később kiderült, hogy Carnegie több száz embernek ajánlotta fel a lehetőséget, de mindannyian visszautasították. A skót ugyanis tudott valamit az életről: ajánlólevelet adott, de a 20 év alatt a megélhetéséhez szükséges pénz előteremtéséről Hillnek kellett gondoskodnia.

500 milliomos a pénz művészetéről

A következő húsz évben Hill több mint 500 ismert amerikai milliomossal készített mélyinterjút. A listán többek között olyan hírességek szerepeltek, mint Henry Ford, William Wrigley, Theodore Roosevelt, George Eastman, Wilbur Wright, King Gillette, John D. Rockefeller, Thomas Edison, Woodrow Wilson, Elbert Hubbard, vagy Alexander Graham Bell.

Hill a beszélgetések alapján írta meg híres könyvét, amelyben részletesen kifejti a gazdagodás 13 lépését. A mai napig ez a mű számít pénz területén a legrészletesebb és legátfogóbb kézikönyvnek.

[Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a könyv első verziói 1925-ben és 1928-ban jelentek meg, The Law of Success (A siker törvénye) címmel, 1170 oldalas terjedelemben. Nem fordították le, de ez kb. 2000 oldal lenne magyarul. Megszereztem, átrágtam magam rajta, úgyhogy jelentem, az 1937-es lerövidített könyvben ugyanúgy ott van minden lényeges.]

Mitől olyan különleges ez a könyv? Három ok miatt. Az első, hogy nem Hill pénz terén megtanult privát bölcsességeit tartalmazza, hanem több mint 500 „hipergazdag” híres ember élettapasztalatát. A második ok, hogy Hill 13 könnyen átlátható lépésre bontotta a pénz megszerzésének és a gazdagodásnak a folyamatát, ezért a könyv szerkezete rendkívül világos és logikus.

A harmadik, s talán a leglényegesebb ok, hogy egészen hihetetlen módon a könyvben nincsen üresjárat (ezt én hablatynak hívom, és nem szeretem, a saját könyveimben is igyekszem elkerülni). Olyan tömegű információt tartalmaz a pénz témakörében, ami self-help területen összesen talán 15-20 könyvről mondható el.

A Pénz 13 törvénye

Egy ilyen alapművet nehéz összefoglalni, de most mégis megkísérlem (nagybetűvel a 13 lépés).

Hill szerint minden az ÉGŐ VÁGGYAL kezdődik. Ha a gazdagság és a pénz iránti vágy keveredik azzal az erős HITTEL, hogy képesek vagyunk azt elérni, akkor ÖNSZUGGESZCIÓVAL képesek vagyunk a TUDATALATTINKAT célunk irányában mozgósítani.

A tudatalatti továbbítja pénz iránti vágyunkat a Végtelen Intelligencia (az univerzum felsőbb tudásbázisa) felé, ahonnan konkrét ötleteket kapunk a HATODIK ÉRZÉK segítségével.

Az intuitív gondolatokat a KREATÍV KÉPZELET, az elme „vevőkészüléke” fogadja. Az „adóvevő” kifogástalan működéséhez a jeleket fel kell erősíteni, amiről a SZEXUÁLIS TRANSZMUTÁCIÓ gondoskodik. (Ez utóbbi jelentését csak 40 éves korom után, ötödik olvasásra értettem meg; kellett hozzá némi élettapasztalat.)

Az AGYAT stimuláló – nagyobb rezgésszámot generáló – ingerek közül messze a legerősebb a nemi vágy. Az agyat sok minden más is képes stimulálni – szeretet, zene, alkohol, drog, pénz utáni vágy, vagy a félelem -, de a nemi vágy erősségéhez semmi más nem hasonlítható.

A „fentről” érkező ötleteknek termékeny táptalajba kell hullaniuk. Birtokában kell lennünk annak a specializált tudásanyagnak, más néven SZAKMAI ISMERETEKNEK, amelyek felhasználásával a pénz szerzésére irányuló ötleteket konkrét AKCIÓTERVVÉ alakítjuk.

A részletes AKCIÓTERV kidolgozásához először meg kell születnie a DÖNTÉSNEK. Ezután össze kell raknunk egy MESTERELME CSOPORTOT, akikkel tökéletes harmóniában dolgozunk a közös cél elérésén, vagyis a pénz megszerzésén.

Végül az utolsó lépés a KITARTÁS, vagyis az a tulajdonság, hogy az elkerülhetetlen kudarcok ellenére is folytassuk a munkát, és továbbhaladjunk a céljaink felé.

A Gondolkodj és gazdagodj a Forbes magazin szerint 1937-es megjelenése óta több mint 70 millió példányban kelt el szerte a világon (Hill halálakor, 1970-ben már 20 milliónál járt). Ez egy elképesztő szám, amivel Hill mesterműve bekerült minden idők 20 legnagyobb példányszámban megjelent könyve közé, beleértve a Bibliát és a Koránt is.

Értékelés (1-10 skálán)

  • Információtartalom: 10
  • Stílus: 10
  • Olvashatóság és érthetőség: 10
  • Hasznosság és alkalmazhatóság: 10

VÉGSŐ VERDIKT:10

Kötelező olvasmány, ami nem hiányozhat a személyiségfejlődés – és a pénz 🙂 – iránt elkötelezett ember könyvespolcáról.

Ha tetszett, oszd meg!

2 hozzászólás

  1. Köszönöm az ajánlót, kevesebb mint 300 forintért már le is töltöttem a Kindle olvasómra, az angol eredetit. 🙂

  2. Hol tudom beszerezni?

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.