Hogyan mondjál nemet és mikor

Hogyan mondjál nemet és mikor

Nemet mondani nehéz. Mindannyian szeretnénk jó emberi kapcsolatokat, és a másik ember visszautasításával pont ezt veszélyeztetjük. Tovább nehezítheti a helyzetet az introvertált személyiségtípus és a megfelelési kényszer.

Ha azonban igent mondunk akkor is, amikor nem kellene, azzal könnyen túlvállalhatjuk magunkat, miközben magunknak belső frusztrációt okozunk – hiszen olyat vállalunk, amit nem is akartunk -, felborítjuk időgazdálkodásunkat, és végső soron veszélyeztetjük legfontosabb céljaink megvalósulását.

A kulcs az asszertivitás – önérvényesítés – képességének elsajátítása. Ezt egész életen át kell tanulni, főleg nálunk, ahol a nemzeti kultúrából szinte teljesen hiányzik ez a jellemző. Az asszertív ember úgy érvényesíti saját jogait, hogy közben tekintettel van mások jogaira.

A magyar ember – sajnos – vagy passzív (áldozatként tekint magára), vagy agresszív (fellázad és erővel akarja érvényesíteni akaratát). A jó megoldás az arany középút lenne, de ezt tanulni kell.

Az asszertivitás kialakításában az egyik meghatározó tényező, hogy a megfelelő pillanatokban képesek legyünk nemet mondani. Az alább 10 gondolat ebben segít.

1. Legyél tisztában a céljaiddal.

Sokszor csak azért mondunk igent arra, amit igazából nem is akarunk, mert nincsen kristálytiszta képünk arról, hogy mit is szeretnénk helyette. Ha pontosan ismered a céljaidat, akkor minden kérést ezek tükrében tudsz mérlegelni: segíti vagy hátráltatja ezen a célok megvalósulását (esetleg semleges)? Miután mindezt mérlegelted, lesz már okod nemet mondani, és ez nagyságrenddel könnyebbé teszi a döntést.

2. Gondold végig, hogy mivel jár az IGEN.

Kis kérésekre gyakran csak azért mondunk igent, mert nem tűnik olyan nagy ügynek. De 10 perc itt, 20 perc ott, és könnyen borulnak a saját dolgaink. Az időgazdálkodás sarkalatos kérdése ezért, hogy tudjunk nemet mondani. Egyszerűen csak pörgesd végig fejben, hogy ha igent mondasz, az pontosan mennyi idődbe és energiádba fog kerülni.

3. Jogodban áll nemet mondani.

Sok ember számára ez forradalmian új gondolat. Valami olyasmit szoktunk gondolni, hogy egy civilizált ember ilyet nem csinál, ez nem illő dolog, vagy hogy a másik ember megsértődik, megharagszik, stb. Ezek azonban legtöbbször képzelt dolgok. De ha nem, ez akkor is a te életed, és jogodban áll eldönteni, hogy mit csinálsz és MIT NEM. Sőt, még csak nem is kötelező megindokolni. Vagy van ilyen törvény? Nem tudok róla.

4. Olyan módon kommunikáld, ahogy neked a legkényelmesebb.

A mai kommunikációs csatornák sokféle megoldást tesznek lehetővé: email, telefon, sms, Skype, chat, Facebook, és persze a személyes verzió. Nekem írásban – mailen – a legegyszerűbb, de vannak ismerőseim, akik minden mobilon intéznek, mert szóban a leghatékonyabbak. Csináld úgy, ahogy neked a legjobb és a legkevésbé kínos.

5. Ne komplikáld el.

Csak mondd, hogy „nem”, vagy „bocs, ez most nem megy”, esetleg „sajnos nem fér bele az időmbe”. A túlzott magyarázkodás „gázos”, és kínos helyzetekhez vezethet, mert a másik a kifogásodat kezdi ízekre szedni, amiből ritkán tudunk jól kijönni. Csak mondd, hogy NEM, és passz.

6. Maradj civilizált.

Igen, vannak extrém helyzetek, amikor az üzenetet intenzíven kell közvetíteni, mert a másik egy problémás, nehéz ember. Alaphelyzetben azonban kötelező az udvariasság. Nem kell kedvesnek lenni, ha nem tudsz, de a tónus legyen civilizált.

7. Adj alternatívát.

Ez opcionális; csak ha akarsz. Ajánlj valaki mást magad helyett, kínálj fel egy másik időpontot, segíts más módon, stb. Fontos azonban, hogy a kérés legitimitását ne kérdőjelezd meg. Ő azt kér, amit akar, te meg azt mondasz erre, amit te akarsz. Így marad a világ egyensúlyban.

8. Tedd magad elérhetetlenné.

Ha mindig mindenkinek igent mondanék, akkor megállna az életem, mert az ügyfelek és az olvasók kérdései, kívánságai és problémái kitöltenék az egész napomat. Bármennyire is szeretnék mindenkivel foglalkozni, ennek valahol határt kell szabni.

Sokszor egyszerűbb nem válaszolni, ugyanis Napóleon híres mondása szerint a problémák 50%-a magától megoldódik. Ha nagyon fontos, úgyis meg fognak találni :-). Hogy egy extrém példát mondjak: be tudsz sétálni csak úgy a köztársasági elnökhöz? Persze hogy nem. Pedig a saját életednek te vagy a köztársasági elnöke. Mérlegeld, hogy kinek vagy elérhető, és kinek nem. Lásd 3. pont.

9. Ne adj rögtön választ.

Sok éve használom már azt a technikát, hogy amikor nem vagyok biztos valamiben, akkor alszom rá egyet. Alapszabály, hogy soha ne dönts, amikor fáradt vagy, nem aludtál eleget, nyomás alá tesznek, éhes vagy, stb. Ez a kérések mérlegelésekor is igaz. Kérj időt; ha ezt nem tudja tolerálni a másik ember, az az ő baja.

10. Az is válasz, ha nincs válasz.

Szóban az időkérés az egyik legjobb elutasítási technika, írásban pedig az, ha nem válaszolsz. Ez valóban nem annyira udvarias dolog, de nem is udvariatlan. Egyszerűen csak hagyd lebegni az ügyet. Ha a céljaiddal összhangban van, akkor reagálj gyorsan, de ha nem, akkor jó taktika a kivárás. Ha igazán fontos, úgyis fog újra jelentkezni.


A fenti 10 módszer segíteni fog, csak alkalmazni kell őket. Ha nehezen tudsz nemet mondani, akár le is írhatod a pontokat egy kis kártyára, és magadnál tarthatod emlékeztetőnek. Az asszertivitás is csak egy képesség, mint az idegen nyelv vagy a biciklizés; ha gyakorolod, biztosan menni fog.

Ha tetszett, oszd meg!

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.